Decreto
460/1997, do 21 de novembro, polo que se establece a normativa para a xestión
dos residuos dos establecementos sanitarios na Comunidade Autónoma de Galicia.
Os residuos producidos polas actividades sanitarias poden constituír, pola súa
especifidade e se non se xestionan adecuadamente, un risco para a saúde
pública.
Agora ben, a normativa actual, tanto comunitaria como
estatal, non se ocupa íntegra e unitariamente da xestión deste tipo de residuos
coa especifidade e previsión que a problemática require.
En efecto, o problema maniféstase xa na Lei 42/1975, do 19
de novembro, sobre refugallo e residuos sólidos urbanos, que no seu artigo
2.1.c) inclúe dentro do seu ámbito de aplicación os residuos procedentes de
actividades e situacións sanitarias en hospitais, clínicas e ambulatorios,
aínda que posteriormente no seu artigo 3.3 limita esa inclusión ó establecer
que cando o concello considere que os residuos sólidos presenten
características que os fagan tóxicos ou perigosos, de acordo cos informes
técnicos emitidos polos organismos competentes, lle esixirá ó productor ou
posuidor deles, previamente a súa recollida, realice un tratamento para
eliminar ou reducir no posible estas características ou que os depositen en
forma e lugar adecuados.
Pola súa parte, o Real decreto 952/1997, do 20 de xuño, polo
que se modifica o Regulamento para a execución da Lei 20/1986, de 14 de maio,
básica de residuos tóxicos e perigosos, aprobado mediante Real decreto
833/1988, do 20 de xullo, na súa disposición adicional primeira, indica que
terán a consideración de residuos tóxicos e perigosos os que figuren na lista
de residuos perigosos aprobada pola Decisión 94/904/CE, do Consello, do 22 de
decembro, que figura como anexo II deste real decreto, incluíndo os recipientes
e envases baleiros que contivesen os ditos residuos. Nesa lista, o apartado 18
00 00 que se refire a residuos de servicios médicos ou veterinarios e/ou de
investigación asociada (excluídos residuos de cociña e restaurantes que non son
de procedencia directa de coidados sanitarios) e deles considéranse como
perigosos soamente aqueles residuos dos que a recollida e eliminación son
obxecto de requisitos especiais para previr infeccións tanto se se trata dos
residuos procedentes de maternidades, diagnóstico, tratamento ou prevención de
enfermidades humanas como de animais (códigos 18 01 03 e 18 02 02,
respectivamente), así como os productos químicos desbotados (código 18 02 04).
Considerando que se debe fomentar en toda a rede sanitaria
de Galicia a introducción de sistemas adecuados de minimización, recollida
selectiva, envasado e almacenamento intracentro de residuos sanitarios de
acordo co que se establece no presente decreto.
Debido a estas circunstancias sinaladas anteriormente,
pénsase, polo tanto, que se debe establecer un réxime xurídico particular para
a xestión dos residuos das actividades sanitarias, da mesma forma que fixeron a
maioría das CC.AA. que xa lexislaron sobre o particular.
En consecuencia, de acordo co exposto anteriormente, por
proposta da Consellería de Sanidade e Servicios Sociais, visto o dictame do
Consello Consultivo de Galicia e logo de deliberación do Consello da Xunta de
Galicia, na súa sesión celebrada o vinteún do novembro de mil novecentos
noventa e sete,
DISPOÑO:
CAPÍTULO I
Disposicións xerais
1. Obxecto.
O obxecto do presente decreto é regular, dentro da
Comunidade Autónoma de Galicia, a xestión dos residuos procedentes da actividade
sanitaria co fin de previ-los riscos que a dita xestión xera, tanto para as
persoas directametne expostas como para a saúde pública e o ambiente.
2. Definicións.
Para os efectos do presente decreto entenderase por:
2.1. Residuos sanitarios. Calquer substancia ou obxecto
xerados polas actividades sanitarias do cal se desprenda ou teña a intención ou
obriga de desprenderse o seu posuidor, en virtude das disposicións legais en
vigor nesta materia.
2.2. Actividades sanitarias. As desenvolvidas en hospitais,
clínicas, consultas médicas, centros socio-sanitarios, laboratorios de análises
clínicas, de saúde pública e de investigación médica, centros de atención
primaria e de planificación familiar, centros de saúde e calquera outro que
teña relación coa saúde humana. Para efectos do presente decreto serán
consideradas, así mesmo, actividades sanitarias, as correspondentes a centros,
servicios e establecementos veterinarios asistenciais e centros de
investigación animal.
2.3. Centro sanitario. Establecemento, de titularidade
pública ou privada, onde se realizan actividades sanitarias.
2.4. Xestión. Conxunto de actividades encamiñadas a darlles
ós residuos o destino final máis adecuado de acordo coas súas características.
Comprende as operacións de manipulación, segregación, recollida, envasado,
almacenamento, transporte, tratamento e eliminación.
2.4.1. Xestión intracentro. Comprende as operacións de
xestión que se leven a cabo no interior dos centros sanitarios.
2.4.2. Xestión extracentro. Comprende as operacións de
xestión que se leven a cabo no exterior dos centros sanitarios e especialmente
as desenvolvidas a partir da recollida destes, incluíndo o transporte,
tratamento e eliminación.
2.5. Tratamento. Toda actividade que, a través de procesos
químicos, físicos ou biolóxicos, persegue a anulación da toxicidade e demais
características nocivas e perigosas para a saúde humana, recursos naturais e
medio ambiente, contidas potencialmente nos residuos xerados polas actividades
sanitarias.
2.6. Eliminación. Toda actividade que supoña o confinamento
definitivo dos residuos.
2.7. Productor. O titular do centro do que como consecuencia
da súa actividade se derivare a xeración de residuos sanitarios.
2.8. Transportista. Toda persoa física ou xurídica que
efectúe operacións de recollida e transporte exterior de residuos sanitarios
desde os centros que o xeran ata unha instalación de tratamento ou eliminación.
2.9. Tratador. Toda persoa física ou xurídica que efectúe
operacións de tratamento de residuos sanitarios, tanto se os xera ela mesma
como se actúa por conta doutros.
2.10. Eliminador. Toda persoa física ou xurídica que efectúe
operacións de eliminación de residuos sanitarios, tanto se os xera ela mesma
como se actúa por conta doutros.
2.11. Xestor. Persoa física ou xurídica que realiza as
operacións de xestión extracentro recollidas no apartado 2.4.2.
2.12. Desinfección. Proceso mediante o cal se destrúen os
xermes patóxenos dun obxecto, material ou producto.
2.13. Esterilización. Proceso mediante o cal se destrúen non
só os xermes patóxenos senón tamén calquera forma elemental de vida patóxena ou
saprofita e mesmo as formas de resistencia (esporas de bacterias, fungos ou
levaduras).
3. Clasificación
dos residuos xerados polas actividades sanitarias.
Para os efectos do presente decreto, os residuos xerados
polas actividades sanitarias defínense e clasifícanse do seguinte modo:
Clase I. Residuos sólidos urbanos. Son os xerados nas áreas
dos centros sanitarios nas que non se realizan actividades especificamente
sanitarias e que, por non presentaren risco específico para a saúde, non
requiren precaucións especiais para a súa xestión nin no interior nin no
exterior deles. Inclúense nesta clase de residuos os xerados en estancias tales
como: oficinas, almacéns, salas de espera, cafeterías, comedores, etc.
Pertencen a esta clase os seguintes residuos: papel, cartón, vidro, madeira,
restos de comida, material de xardinería e outros residuos similares ós
domésticos. Inclúense, así mesmo, os procedentes de pacientes non infecciosos,
de pacientes infecciosos non incluídos nas clases II e III, así como daqueles
outros incluídos na clase III que se someteron a algún proceso de desinfección,
previo a súa eliminación.
Clase II. Residuos sanitarios asimilables a urbanos. Son
aqueles xerados como resultado da actividade sanitaria propiamente dita,
procedentes de pacientes non infecciosos ou de infecciosos non incluídos na
clase III, dos que o risco específico se limita ó interior dos centros
sanitarios. Inclúen residuos tales como: material de curas, tubuladuras, xesos,
filtros de diálises, sondas, guantes e outros desbotados cirúrxicos e en xeral
calquera material contaminado con sangue, secrecións ou excrecións, e de
características similares de pacientes non incluídos na clase III.
Clase III. Residuos sanitarios especiais. Son aqueles nos
que, por representar un risco específico para a saúde laboral e pública ou para
o medio ambiente, ou por consideracións de tipo ético ou estético, deben
observarse especiais medidas de prevención, tanto na súa xestión intracentro
como na extracentro.
Inclúense nesta clase os seguintes grupos de residuos:
Grupo 1. Infecciosos. Aqueles potencialmente capaces de
transmitir, de forma fecal-oral, por medio de aerosois ou de calquera outra
forma, algunha das enfermidades infecciosas que figuran no anexo I do presente
decreto. Inclúe os residuos procedentes de pacientes afectados polas ditas
enfermidades, así como o material de refugallo en contacto.
Grupo 2. Cultivos e reservas de axentes infecciosos e o
material de refugallo en contacto con eles: placas de petri, hemocultivos,
extractos líquidos, caldos, instrumental contaminado, etc.
Grupo 3. Filtros de diálises de pacientes infecciosos.
Filtros de diálises de máquinas reservadas a pacientes portadores das seguentes
infeccións de transmisión sanguínea: hepatites B; hepatites C; outras hepatitis
de transmisión parenteral e Sida.
Grupo 4. Líquidos corporais, sangue e hemoderivados en forma
líquida envasados en cantidades superiores a 100 ml.
Grupo 5. Residuos cortantes e punzantes utilizados na
actividade sanitaria con independencia da súa orixe.
Grupo 6. Residuos anatómicos humanos, procedentes da
actividade sanitaria, que, pola súa escasa entidade, queden excluídos do regulado
no Regulamento de policía sanitaria mortuoria (Decreto 2263/1974, do 20 de
xullo) e no Decreto 108/1983, do 14 de xullo, da Consellería de Sanidade da
Xunta de Galicia, polo que se establecen as condicións sanitarias do transporte
de restos humanos e a regulación sanitaria das empresas funerarias.
Grupo 7. Residuos de animais infecciosos ou inoculados con
axentes infecciosos dos relacionados no anexo I así como cos virus da Sida e
das hepatites B, C e outras de transmisión parenteral. Inclúe: cadáveres,
restos anatómicos e residuos procedentes da súa estabulación.
Grupo 8. Residuos procedentes da actividade sanitaria de
pacientes afectados pola enfermidade de Creutzfeldt-Jakob ou das súas
variantes, así como dos residuos anatómicos humanos de pouca entidade de ditos
pacientes.
Grupo 9. Residuos de citostáticos e todo material utilizado
na súa preparación ou en contacto con eles.
Clase IV.-Residuos de natureza química así como outros
residuos tipificados en normativas singulares e que, na súa xestión, están
suxeitos a requirimentos especiais desde o punto de vista sanitario e
ambiental, tanto dentro como fóra do centro sanitario. Esta clase inclúe:
a) Os residuos xerados nas unidades de radioloxía,
laboratorios e outras actividades sanitarias así como residuos de productos
farmacéuticos, medicamentos e productos veterinarios.
b) Outros residuos tóxicos e perigosos que, xerándose en
actividades sanitarias, non son específicos delas, tales como aceites usados,
disolventes, ou similares.
c) Residuos radiactivos.
d) Cadáveres e restos humanos de suficiente entidade,
procedentes de abortos, mutilacións e operacións cirúrxicas.
4. Ámbito de
aplicación.
4.1. O ámbito de aplicación do presente decreto comprende os
residuos incluídos nas clases II e III que se produzan ou xestionen dentro da
Comunidade Autónoma de Galicia, como consecuencia da actividade sanitaria.
4.2. Quedan excluídos do réxime xurídico do presente
decreto:
4.2.1. A xestión extracentro dos residuos incluídos nas
clases I e II que se rexerán pola Lei 42/1975, do 19 de novembro, sobre
refugallo e residuos sólidos urbanos e normativa complementaria.
4.2.2. Os residuos radiactivos que se xestionarán de
conformidade co Real decreto 1522/1984, do 4 de xullo, de creación da Empresa
Nacional de Residuos Radiactivos, S.A. (Enresa).
4.2.3. Os restos humanos de suficiente entidade que se
xestionarán de acordo co Regulamento de policía sanitaria mortuoria (Decreto
2263/1974, do 20 de xullo) e co Decreto 108/1983, do 14 de xullo, da Consellería
de Sanidade da Xunta de Galicia polo que se establecen as condicións sanitarias
do transporte de restos humanos e a regulación sanitaria das empresas
funerarias.
4.2.4. Os restantes residuos da clase IV que se rexerán pola
súa normativa específica: Lei 20/1986, do 14 de maio, básica de residuos
tóxicos y peligrosos, Real decreto 833/1988, do 20 de xullo, polo que se aproba
o Regulamento para a execución da Lei 20/1986 e Real decreto 952/1997, do 20 de
xuño, polo que se modifica o Regulamento para a execución da Lei 20/1986.
CAPÍTULO II
Procedementos de xestión
SECCIÓN PRIMEIRA
Operacións de xestión intracentro sanitario
5. Segregación,
acumulación e envasado.
5.1. A recollida dos residuos sanitarios no interior dos
centros que os xeran deberá atender a criterios de segregación, hixiene,
inocuidade e economía, evitando traslada-la contaminación ou a deterioración
ambiental a outro receptor.
5.2. Implantarase un sistema de recollida selectiva para os
residuos das clases II e III separando claramente os residuos dos grupos 8
(enfermidade de Creutzfeldt-Jakob o das súas variantes) e 9 (citostáticos)
debido a que os residuos pertencentes a estes dous grupos soamente se poden
eliminar despois de sometidos a un tratamento de incineración.
5.3. Os residuos da clase I que se produzan nas áreas
clínicas e de hospitalización poderán recollerse conxuntamente nos mesmos
envases cos residuos da clase II sempre que se adopten na súa manipulación
dentro do recinto do establecemento sanitario, as precaucións que correspondan
ós residuos desta última clase.
5.4. A segregación, identificación e envasado dos residuos
xerados realizarase en orixe.
5.5. As características técnicas e de identificación dos
envases establécense no anexo III do presente decreto.
5.6. Queda prohibido depositar nun mesmo contedor residuos
das diferentes clases das establecidas na clasificación recollida no artigo 4,
salvo o indicado no apartado 5.3.
6. Almacenamento
intermedio.
Os residuos sanitarios, debidamente segregados e etiquetados,
poderán almacenarse, en espera do seu traslado ó local de almacenamento final,
en lugares especificamente habilitados para este fin ou nos propios lugares de
producción.
7. Transporte
interior.
O transporte interior de residuos sanitarios deberá
responder a criterios de rapidez, hixiene, inocuidade e seguridade, evitando
accións ou manipulacións que impliquen calquera tipo de risco para o persoal
encargado da súa recollida e transporte interior, persoal sanitario, pacientes
e visitantes.
No interior dos establecementos sanitarios os residuos das
clases II e III manipularanse coas mesmas precaucións que se se tratase de
residuos perigosos. Non obstante, fóra dos ditos establecementos soamente os
residuos da clase III requirirán tratamento especial, xa que os da clase II se
poden tratar como residuos sólidos urbanos.
8. Almacenamento
final.
Os residuos biosanitarios da clase III deberán ser
almacenados, finalmente, en espera de ser trasladados a un centro de tratamento
ou de eliminación, en locais especificamente destinados para este fin.
Os ditos locais deberán:
a) Estar separados das zonas nas que se realice actividade
sanitaria.
b) Estar correctamente sinalizados.
c) Contar con puntos de auga e sumidoiro.
d) Dispoñer de mecanismos de protección fronte a incendios.
e) Te-los seus paramentos de materiais impermeables, de
fácil limpeza e desinfección.
f) Estar ventilados.
g) Estar protexidos fronte a artrópodos e roedores.
h) Permanecer pechados e con acceso restrinxido a persoal
autorizado mentres non se realicen operacións de traslado de residuos.
O período máximo de almacenamento final non excederá de 72
horas, salvo que se dispoña de mecanismos de refrixeración adecuados que
garantan o mantemento dunha temperatura entre 4ºC e 7ºC caso no que o
almacenamento poderá prolongarse ata quince días.
Queda prohibido calquera almacenamento á intemperie.
9. Desinfección.
O productor poderá proceder á desinfección dos residuos
incluídos na clase III (salvo os dos grupos 8 e 9, que só poderán tratarse por
incineración), no mesmo centro sanitario, para o que requirirá a autorización
expresa da Dirección Xeral de Saúde Pública, sen prexuízo das autorizacións que
en razón do tipo de instalación e en aplicación da normativa vixente sexan preceptivas.
SECCIÓN SEGUNDA
Operacións de xestión extracentro
sanitario
10. Transporte
exterior.
10.1. Condicións xerais. As actividades relativas ó
transporte exterior de residuos levaranse a cabo mediante o empleo duns medios tales
que garantan, en todo momento, a estanqueidade, a seguridade e a hixiene das
operacións de carga e descarga e transporte propiamente dito, evitando o
traslado da contaminación ou a deterioración ambiental a outro medio receptor e
protexendo a saúde dos traballadores.
a.- Para as operacións de carga e descarga dos envases que
conteña residuos da clase III fomentarase a utilización de medios mecánicos. No
caso de que estas operacións teñan que realizarse manualmente os traballadores
utilizarán pezas de roupa adecuadas de protección persoal.
b.- Durante o seu traslado, os residuos da clase III non
poderán ser obxecto de compactación.
10.2. Condicións específicas do transporte exterior de
residuos da clase III. No transporte exterior de residuos da clase III, rexerá
o disposto na normativa vixente sobre o transporte de mercadorías perigosas por
estrada que sexa de aplicación e no indicado no Regulamento para a execución da
Lei 20/1986, do 14 de maio, de residuos tóxicos y perigosos (Real decreto
833/1988, do 20 de xullo).
11. Tratamento
e eliminación.
11.1. Condicións xerais. O tratamento e a eliminación de
residuos sanitarios deberá atender a criterios de inocuidade, hixiene e
salubridade, co fin de garanti-la eliminación dos xermes patóxenos e a protección
da saúde pública e do ambiente.
11.2. Eliminación de residuos biosanitarios líquidos.
Pequenas cantidades de residuos líquidos tales como mostras de sangue,
hemoderivados, e outros líquidos biolóxicos específicos, con excepción dos
procedentes de pacientes ou animais afectados por algunha das enfermidades
infecciosas relacionadas no anexo I do presente decreto, poderán ser eliminados
mediante vertido a un desaugadoiro conectado á rede de saneamento xeral do
centro sanitario, sen que sexa preciso realizar un tratamento previo. Cando se
trate de cantidades envasadas superiores a 100 ml, estas terán que ser
eliminadas como residuos da clase III.
11.3. Tratamento de residuos da clase III. Os residuos da
clase III poderán ser tratados por calquera dos seguintes procedementos:
1) Incineración.
2) Desinfección.
3) Outros tratamentos.
11.3.1. Incineración. Os sistemas de incineración destinados
especificamente á eliminación de residuos sanitarios da clase III deberán
cumprir tódalas especificacións establecidas na normativa en vigor.
As escouras, cinzas e outros materiais procedentes do
sistema de recuperación de gases someteranse, previamente a seren evacuados, ás
análises establecidas na Orden de 13 de outubro de 1989, pola que se determinan
os métodos de caracterización dos residuos tóxicos e perigosos, co fin de
definir o seu ulterior sistema de tratamento ou eliminación.
11.3.2. Desinfección. Os residuos sanitarios incluidos na
clase III, que non sexan incinerados, previamente a seren eliminados como
asimilables a urbanos, someteranse a algún proceso de desinfección mediante
vapor quente a presión, por técnica de autoclave, é dicir, á acción
desinfectante producida por un proceso fraccionado de vapor ó valeiro. Este
sistema deberá cumpri-los seguintes requisitos técnicos:
a) Garantirá a eliminación de xermes patóxenos.
b) Utilizará autoclaves de baleiro, cun mínimo de dúas
fases: baleiro-vapor-baleiro.
e) Empregará vapor saturado.
d) Calqueira envase que conteña residuos da clase III e
susceptible de ser sometido a este tratamento, deberá permiti-la entrada e
saída de aire e vapor. No suposto de utilización de bolsas, a capa impermeable
deberá romperse na primeira fase de baleiro.
e) Unicamente poderán utilizarse envases pechados
hermeticamente se conteñen líquidos. A cantidade de líquidos contida nestes
envases debe se-lo suficientemente pequena para que a súa totalidade alcance a
temperatura de desinfección durante a fase de actuación do vapor.
f) O nivel de enchedura da cámara de carga do autoclave será
inferior ós dous tercios da súa capacidade total.
g) En cada ciclo de desinfección deberán medirse os
seguintes parámetros:
- Presión de baleiro alcanzada en cada unha das fases.
- Temperatura durante a fase de desinfección, unha vez
alcanzada a temperatura de réxime. Realizaranse como mínimo 10 medidas. A
temperatura medirase nun punto representativo da cámara.
- Tempo de duración da fase de desinfección.
A información citada deberá rexistrarse, xunto coa data en
que se realizase, para cada ciclo de desinfección.
Cunha periodicidade trimestral realizarase unha análise
microbiolóxica co fin de comprobar que se cumpren as condicións de desinfección
en toda a masa de residuos. Utilizarase o
Bacillus stearothermophilus ou outro que se xustifique como adecuado para esta
proba, sempre que sexa autorizado pola Dirección Xeral de Saúde Pública.
11.3.3. Outros tratamentos. Ademais dos procesos de
tratamento anteriormente indicados, poderá autorizarse o emprego doutros que,
en función do desenvolvemento tecnolóxico, se mostren adecuados e garantan a
súa efectividade en cumprimento das condicións xerais establecidas no apartado
11.1 logo de informe do organismo competente e sen prexuízo das autorizacións
que en aplicación da normativa vixente sexan preceptivas.
11.4. Tratamento de residuos dos grupos 8 e 9 da clase III.
Os residuos sanitarios incluídos nestes grupos deberán ser eliminados
unicamente despois de seren sometidos a un proceso de incineración.
CAPÍTULO III
Obligacións
SECCIÓN PRIMEIRA
Obligacións do productor
12. Obligacións do
productor.
12.1. Xenéricas. Con independencia das obligacións derivadas
do cumprimento do Regulamento para a execución da Lei 20/1986, do 14 de maio,
básica de residuos tóxicos e perigosos, os productores de residuos sanitarios
deberán adopta-las medidas necesarias para asegurar que tódalas operacións de
xestión dos residuos sanitarios comprendidos no ámbito de aplicación do
presente decreto, se leven a cabo de conformidade coas disposicións
establecidas e as normas que, se é o caso, desenvolvan.
12.2. Específicas. Os productores de residuos sanitarios
terán que cumprir coas seguintes obrigacións específicas:
12.2.1. Elaborar un plan de xestión intracentro. O productor
estará obligado a elaborar un plan de xestión intracentro que será aprobado
pola Dirección Xeral de Saúde Pública de acordo co contido indicado no anexo
II. A aprobación deste plan de xestión supón a inclusión automática nun
rexistro de productores.
12.2.2. Levar un Rexistro de Producción de Residuos
Sanitarios. Os centros sanitarios xeradores de residuos comprendidos no ámbito
de aplicación do presente decreto, deberán ter, e levar ó día, un Rexistro de
Producción que estará á disposición das autoridades sanitarias e outras
competentes, no que constarán os seguintes datos:
a) Orixe, cantidade e identificación dos residuos segundo a
clasificación establecida no artigo 3º.
b) Empresa/s transportista/s cesionaria/s.
c) Empresa/s de tratamento ou de eliminación cesionaria/s e
métodos de tratamento ou de eliminación empregados.
d) Datas de xeración e de cesión dos residuos.
e) Nº de documento de aceptación de residuos e dos
documentos de seguimento e control.
f) Descrición de incidencias e accidentes en relación coa
xestión.
12.2.3. Elaborar un balance anual de producción. Os
productores deberán elaborar un balance anual de producción, desagregado por
tipos de residuos, dos residuos sanitarios comprendidos no ámbito de aplicación
do presente decreto, no que tamén deberán facer consta-los transportistas,
tratadores e eliminadores cesionarios; este balance deberán remitilo, antes do
1 de marzo do ano seguinte, á Dirección Xeral de Saúde Pública.
O productor deberá conservar copia do balance anual durante
un período de 5 anos.
12.2.4. Limitacións para contratar servicios. O productor,
para as operacións relativas á xestión extracentro (recollida, transporte e
tratamento dos residuos xerados), deberá contratar, exclusivamente, os
servicios de xestores debidamente autorizados. Non obstante, o productor tamén
poderá actuar como xestor, para o que precisará contar coa autorización
pertinente.
SECCIÓN SEGUNDA
Obrigacións do transportista
13. Obligacións
do transportista.
13.1. Xenéricas. Os transportistas de residuos sanitarios
deberán adopta-las medidas necesarias para asegurar que as operacións de carga
e transporte, se leven a cabo de conformidade coas disposicións establecidas na
vixente normativa de transporte de mercadorías por estrada que sexa aplicable
en cada caso.
13.2. Autorización de transportistas de residuos sanitarios.
As persoas físicas ou xurídicas que efectúen operacións de recollida e
transporte de residuos sanitarios da clase III, tanto se as xeran elas mesmas
como se actúan por conta doutros, terán a consideración de xestores de residuos
perigosos, tendo que axustarse ó disposto na Lei 20/1986, do 14 de maio, básica
de residuos tóxicos e perigosos e normativa complementaria, así como ó establecido
na normativa vixente sobre o transporte de mercadorías que sexa de aplicación,
e no presente decreto.
13.3. Condicións que deben cumpri-los vehículos de
transporte de residuos da clase III:
a) Ser impermeables á agua.
b) Facilmente lavables e desinfectables.
e) Non disporán de sistemas de compactación.
d) Disporán de material absorbente para a recollida de
posibles perdas accidentais.
e) Limparanse e desinfectaranse despois de cada servicio.
f) Non transportarán no mesmo vehículo outros residuos ou
productos.
SECCIÓN TERCEIRA
Obrigacións do tratador
l4. Réxime de
autorizacións e obrigas xenéricas do tratador.
Con relación a estes dous apartados rexerá o nos artigos 23
ó 30 do Real decreto 833/1988, do 20 de xullo.
15. Outras
obrigas do tratador.
15.1. Mante-lo correcto funcionamento da actividade e das
instalacións.
15.2. Aceptar exclusivamente residuos sanitarios de
transportistas autorizados.
15.3. Se entre a recepción de residuos e o seu tratamento
efectivo transcorren máis de 24 h, o tratador estará obrigado a mantelos, en
todo momento, en almacéns refrixerados a unha temperatura igual ou inferior a
4ºC; neste caso poderá mantelos almacenados nas condicións indicadas, por un
período máximo de 7 días a contar dende a recepción dos residuos.
15.4. Elaborar e aplicar un programa de mantemento e control
de calidade dos seus equipos e instalacións que garanta o seu bo funcionamento,
efectividade dos procesos de tratamento, e verifique que as emisións e
efluentes resultantes deles se atopan dentro dos límites esixidos pola
normativa vixente en materia de protección ambiental.
15.5. Garantir, en todo momento, a información do persoal
operativo, sobre os riscos reais asociados ós residuos que manipula e as
precaucións e medidas de seguridade que debe adoptar para previlos e dotalos
dos medios necesarios para elo, de conformidade co indicado na Lei 35/1995, do
8 de novembro, de prevención de riscos laborais e demais normativa que a
desenvolve.
16. Eliminación
dos residuos asimilables a urbanos.
16.1. Unha vez tratados e garantida a súa asimilación a
residuos sólidos urbanos, os residuos procedentes das actividades sanitarias
deberán ser introducidos no ciclo definido para aqueles polo Plan de Xestión de
Residuos Sólidos Urbanos de Galicia.
16.2. Como norma xeral, serán eliminadores aquelas persoas
físicas ou xurídicas que a norma de xestión sobre residuos sólidos urbanos
defina como responsables do destino final destes residuos.
16.3. Para a aceptación destes residuos tratados no ciclo
correspondente a residuos sólidos urbanos, será necesario que o tratador
certifique documentalmente que os residuos tratados son asimilables a residuos
sólidos urbanos.
16.4. Non se-poderá introducir dentro do ciclo de residuos
sólidos urbanos ningún residuo sanitario da clase III que non fose tratado
convenientemente e non posea certificación deste feito; neste caso será obriga
do tratador a súa retirada.
CAPÍTULO IV
Das administracións públicas
17. Da
administración da Xunta de Galicia.
17.1. Actuación da Xunta de Galicia: a Administración da
Xunta de Galicia, sen prexuízo das competencias doutras administracións e
institucións públicas nesta materia, adoptará as medidas necesarias para
asegurar que as actividades de xestión dos residuos sanitarios se efectúen en
condicións adecuadas no que respecta á protección da saúde humana, do medio
ambiente e a preservación dos recursos naturais
17.2. A Administración da Xunta de Galicia axustará á súa
actuación ós seguintes obxectivos:
a) Fomenta-la introducción en toda a rede sanitaria de
Galicia de sistemas adecuados de minimización da producción de residuos
sanitarios, recollida selectiva, envasado e almacenamento intracentro dos
residuos sanitarios de acordo co establecido no presente decreto.
b) Promover, con criterios de eficacia e economía, a
implantación en Galicia dos sistemas de xestión extracentro máis adecuados
tecnoloxicamente para os residuos xerados.
c) Colaborar con organismos públicos e privados en programas
de investigación, de desenvolvemento e control de calidade de novas tecnoloxías
no ámbito da xestión dos residuos sanitarios.
d) Crear e desenvolver programas específicos de formación
para o persoal dedicado á xestión intracentro de residuos sanitarios.
17.3. Son funcións da Dirección Xeral de Saúde Pública:
a) A elaboración das directrices e a aprobación e
verificación do seu cumprimento dos plans de xestión intracentro dos
establecementos, centros e servicios xeradores de residuos sanitarios, así como
o recoñecemento de que as características técnicas dos envases e recipientes
utilizados para a súa acumulación se axustan ás disposicións establecidas no
presente decreto e a súa normativa de desenvolvemento.
b) A verificación de que os medios de transporte exterior,
os sistemas de tratamento e de eliminación dos residuos sanitarios da clase III
se axustan, desde o punto de vista técnico-sanitario, ás esixencias contidas
neste decreto.
c) A aplicación do réxime sancionador, na parte que lle sexa
de aplicación, de acordo co disposto neste, decreto.
17.4. Son funcións da consellería competente en medio
ambiente:
a) A autorización dos transportistas de residuos sanitarios.
b)
A autorización das instalacións de tratamento de residuos sanitarios.
18. Da
Administración local.
18.1. Os concellos, por si sós ou mancomunadamente, de
acordo co disposto na Lei 42/1975, do 19 de novembro, de desechos y residuos
sólidos urbanos e normativa complementaria, deberán asegurar que a recollida, o
transporte, o tratamento e a eliminación dos residuos sanitarios das clases I e
II que se xeren no seu ámbito territorial se leven a efecto nas condicións
previstas neste decreto.
18.2. As entidades locais xestoras de residuos sólidos
urbanos estarán obrigadas asimesmo a acepta-los residuos da clase III, sempre e
cando estes fosen tratados por algún dos sistemas descritos no presente decreto
e se dispoñan para a súa recollida nas condicións que se determinan na Lei
42/1975, nas ordenanzas locais e no presente decreto.
CAPÍTULO V
Responsabilidades, infraccións e sancións
19. Titularidade e
responsabilidade.
19.1. Titular responsable: para tódolos efectos, os residuos
sanitarios terán sempre un titular responsable, cualidade que lle corresponderá
ó productor, transportista, tratador ou eliminador deles. A titularidade
orixinaria atribuirase ós productores dos residuos. Tamén se considerará
titularidade orixiria a do posuidor do residuo que non xustifique a súa
adquisición conforme ó previsto neste decreto.
19.1.1. A responsabilidade de facer cumprila normativa
referente á segregación, recollida, almacenamento e entrega a un
transportista/tratador autorizado dos residuos sanitarios xerados
correspóndelle á entidade ou administración titular do centro, servicio ou establecemento
autorizado para producilos e, se é o caso, ó director xerente ou ó seu máximo
responsable, quen, en todo caso, deberá desenvolve-las seguintes funcións:
a) Velar polo cumprimento, conforme ó establecido no
presente decreto, das disposicións aplicables ás citadas operacións de xestión
intracentro.
b) Informar ó persoal do centro dos efectos prexudiciais que
poidan derivarse dos residuos
xerados e das medidas aplicables para evitalos, dotándoos dos medios
necesarios, todo iso de conformidade co indicado na Lei 35/1995, do 8 de
novembro, de prevención de riscos laborais e demais normativa que a desenvolve.
c) Toma-las medidas oportunas para asegurarse que as
obrigacións do productor respecto ó transportista, do tratador e do eliminador
dos residuos sanitarios xerados, se realizan conforme o disposto no presente
decreto
d) Remitir á Administración competente as informacións e
datos que lle sexan solicitados, garantindo a súa exactitude.
19.2. Cesión de titularidade: as cesións de residuos sanitarios
do productor ó transportista, tratador ou eliminador producirán transferencia
de titularidade, sempre que a cesión se realizase conforme o previsto neste
decreto, é dicir, sempre que a cesión conste en documento fidedigno,
debidamente cuberto e que se leve a cabo entre productores, transportistas,
tratadores e eliminadores debidamente autorizados e inscritos nos
correspondentes rexistros.
A transferencia de titularidade producirase na recepción dos
residuos mediante a formalización do correspondente documento de seguimento e
control.
19.3. Responsabilidade solidaria: A responsabilidade será
solidaria nos siguintes supostos:
a) Cando sexan varios os responsables dalgunha deterioración
ambiental ou de danos ou prexuízos causados a terceiros e non fose posible
determina-lo grao de participación das diferentes persoas físicas ou xurídicas
na realización dos mesmos.
b) En caso de que os efectos prexudiciais ó medio ambiente
ou os danos ou prexuízos causados a terceiros se produzan por acumulación de
actividades debidas a diferentes persoas físicas ou xurídicas a Administración
competente poderá imputar individualmente esta responsabilidade e os seus
efectos económicos.
20. Infraccións.
20.1. Réxime sancionador: o réxime sancionador aplicable ás
infraccions ó presente decreto será o definido pola Lei 42/1975, do 19 de
novembro, de refugallo e residuos sólidos urbanos, Lei 20/1986 do 14 de maio,
básica de residuos tóxicos e perigosos, a Lei 14/1986, do 25 de abril, xeral de
sanidade e a Lei 1/1995, do 2 de xaneiro, de protección ambiental de Galicia.
DISPOSICIÓN TRANSITORIA
Tódalas persoas físicas ou xurídicas que xeren, transporten,
traten ou eliminen residuos sanitarios deberán adecuarse ó disposto no presente
decreto no prazo máximo de 12 meses, contado a partir do día seguinte a súa
entrada en vigor.
DISPOSICIÓN ADICIONAL
Créase o rexistro de productores de residuos sanitarios,
adscrito á Dirección Xeral de Saúde Pública.
DISPOSICIÓN DERROGATORIA
Quedan derrogadas as disposicións de igual ou inferior rango
que se opoñan ó presente decreto.
DISPOSICIÓNS DERRADEIRAS
Primeira.- Queda facultado o conselleiro de Sanidade e
Servicios Sociais para dicta-las normas necesarias para o desenvolvemento do
presente decreto.
Segunda.- A actualización do contido dos anexos do presente
decreto poderase realizar mediante orde polo conselleiro de Sanidade e
Servicios Sociais.
Terceira.- As incidencias e accidentes na xestión dos
residuos sanitarios serán comunicados de inmediato e polo medio máis rápido á
consellería competente en materia de medio ambiente, así como á Dirección Xeral
de Saúde Pública.
Cuarta.- O presente decreto entrará en vigor o día seguinte
ó da súa publicación no Diario Oficial de Galicia.
ANEXO I
Enfermidades infecciosas transmisibles por
axentes patóxenos contidos nos residuos
sanitarios
Antrax
Brucelose
Cólera
Difteria
Disentería amebiana
Disentería bacilar
Enfermidade de Creutzfeldt-Jakob
Febre paratifoidea A,B,C
Febre Q
Febre tifoidea
Febres hemorráxicas causadas por virus
Lepra
Encefalite
Mieloidose
Mormo
Peste
Poliomielite
Rabia
Tuberculose activa
Tularemia
ANEXO II
Plan de xestión intracentro de residuos
sanitarios
En consoancia co establecido no presente decreto, os
productores e pequenos productores que xeren residuos sanitarios das clases II
e III veranse obrigados a elaborar e presentar ante a Dirección Xeral de Saúde
Pública, para a súa aprobación, un Plan de Xestión Intracentro dos residuos
xerados, co contido mínimo seguinte:
1. Datos de identificación da entidade titular ou
Administración do centro, servicio ou establecemento sanitario e, se é o caso,
do seu director ou xerente do mesmo.
2. Identificación da persoa responsable no centro, servicio
ou establecemento sanitario da posta en marcha e seguimento do plan, con
formación mínima de grao medio, así como cuantificación dos medios persoais,
propios ou alleos, postos á disposición da súa execución material.
3. Plan de formación do persoal sanitario e non sanitario,
implicado na xestión intracentro dos residuos xerados: manipulación,
segregación, recollida e envasado, transporte interno e almacenamento
intracentro.
4. Documento básico de xestión dos residuos xerados no que
se inclúa.:
a) Compartimentación do centro, servicio ou establecemento
xerador. Identificación de servicios e unidades onde se xeran, en cada centro,
servicio ou establecemento sanitario, os residuos con expresión dos de cada
tipo, atendendo á clasificación establecida no artigo 3º.
b) Segregación e envasado. Criterios de segregación,
envasado e identificación en orixe, incluíndo certificación acreditativa de que
os envases e contedores empregados para a súa acumulación se axustan ás
características técnicas sinaladas no presente decreto.
c) Almacenamento intermedio. Descrición do almacenamento
intermedio, se existe, indicando características técnicas dos locais e
condicións de almacenamento así como tempo máximo previsto de almacenamento.
d) Transporte interior. Descrición dos medios de transporte
utilizados, indicando circuítos de evacuación previstos e frecuencia de
evacuación ó almacenamento final.
e) Almacenamento final. Descrición do almacenamento final,
indicando características técnicas do local e condicións de almacenamento,
compartimentación existente en función do tipo de residuos xerados, e
especificamente existencia ou non de almacenamento refrixerado nas condicións.
establecidas no presente decreto, así como tempo máximo previsto de
almacenamento e frecuencia de evacuación.
f) Compactación. Descrición do equipamiento, se existe, para
a compactación dos residuos das clases I e II.
g) Medidas de seguridade. Precaucións e medidas de hixiene e
seguridade no traballo que deben seguir os distintos colectivos implicados nas
distintas etapas de xestión intracentro, incluíndo instruccións escritas e
recomendacións para situar nas distintas dependencias xeradoras de residuos.
h) Medidas de emerxencia. Descrición de equipos materiais e
personais, e procedementos previstos para casos de emerxencia derivados da
xestión intracentro, lesións corporais ou outras, en particular os relacionados
con residuos clasificados na clase III.
i) Tratamento e eliminación. Sistema de tratamento e/ou
eliminación previstos para os residuos da clase III así como fotocopia do
documento de aceptación, debidamente cuberto, polo titular dunha instalación de
tratamento de residuos sanitarios, debidamente autorizado e inscrito no
rexistro de tratadores/eliminadores, así como alternativa prevista para o caso
de que a instalación de tratamento e/ou eliminación habitualmente utilizada
quede temporalmente fóra de servicio.
j) Transporte exterior. Fotocopia de contrato de cesión de
residuos a un transportista debidamente autorizado, para o transporte de
residuos sanitarios da clase III.
ANEXO III
Características dos envases e recipientes
destinados a conter residuos das clases II e III
1. Os residuos sanitarios das clases II e III recolleranse
en bolsas e recipientes ríxidos ou semirríxidos, que conten coas
características seguintes:
a) Estanqueidade total.
b) Opacidade.
c) Peche hermético, salvo en bolsas e recipientes
semirríxidos, os cales terán un peche que impida a apertura accidental.
d) Resistencia á carga.
e) Asépticos no exterior.
f) Composición que garanta que na súa destrucción se eviten
ou minimicen emisions tóxicas.
2. Cando os residuos sanitarios incluídos na clase III se
recollan en bolsas, deberán ser de cor vermella, con galga mínima de 200 e que
cumpran a norma UNE 53-147-85. Os da clase II recolleranse en bolsas de cor
verde.
3. Os residuos cortantes e punzantes, previamente á súa
introducción nas bolsas e/ou os recipientes mencionados no apartado 1 deste
anexo, depositaranse en envases dun só uso, ríxidos, imperforables e
impermeables.
4. Os residuos dos grupos 8 e 9 da clase III e material
contaminado por eles recolleranse en recipientes ríxidos dun só uso, de
material que permita a súa destrucción completa, resistentes, impermeables e
imperforables e con peche hermético, evitando ou minimizando a emisión de
substancias tóxicas para o ambiente. Rotularanse cos pictogramas de Biorrisco
(grupo 8), Citotóxico (grupo 9) ou con ambos, cos seus textos asociados, cando
conteñan residuos de ambos grupos, tales como os que aparecen no anexo IV.
5. Os recipientes e/ou bolsas indicados para os residuos dos
restantes grupos da clase III, rotularanse cun pictograma de Biorrisco e o seu
texto asociado tal como figura no anexo IV.
Asimesmo, os contedores utilizados no almacenamento
intracentro contarán cos mesmos
pictogramas cás bolsas e/ou recipientes neles contidos.